De Schatten van de Krim

Nederland

Oeke Hoogendijk

|

Nederlands

2021

}

82

DCP

s

Kijkwijzer

  • Alle Leeftijden

FESTIVALS & PRIJZEN
Thessaloniki International Filmfestival (TIFF) Golden Alexander 

Flaherty International Documentary Festival (FIDF) Eerste prijs International Competition & Audience Award voor Beste Documentaire

FESTIVAL NOMINATIES

International Documentary Festival Amsterdam (IDFA) Nominatie Best Dutch Documentary Award

Vision Du Reel Nominatie Audience Award Grand Angle competitie 

Transilvania Internațional Film Festival (TIFF) Nominatie Audience Award

OFFICIËLE SELECTIE OF COMPETITIE 

IDFA, Vision du Reel Switzerland, TIFF Greece, DocVille Belgium, Antenna Australie, Docs Against Gravity Poland, La Rochelle France, Kassel Germany, Bergamo Italië, Mumbai India, Doc Point Estonia, Doc Point Finland

De archeologische collectie uit lang verdwenen beschavingen van de Krim is inzet geworden van een geopolitieke strijd. Oeke Hoogendijk kreeg voor de documentaire De Schatten van de Krim unieke toegang tot de hoofdrolspelers in dit internationale conflict.

Update 27 oktober 2021: Op 26 oktober 2021 heeft de rechter uitspraak gedaan over het eigendomsrecht van een collectie archeologische kunst en voorwerpen van de Krim. Deze collectie uit de musea van de Krim wordt daarin toegewezen aan Oekraïne, het land waartoe de Krim behoorde voor de annexatie door Rusland.

De kunstobjecten van de reizende tentoonstelling De Krim – Goud en Geheimen van de Zwarte Zee liggen al ruim zes jaar gegijzeld in de kelders van het Allard Pierson Museum in Amsterdam. De artefacten kunnen niet meer naar huis terug; sinds Poetins annexatie van de Krim is de kunstcollectie stateloos geworden.

De schatten van de Krim (The Treasures of Crimea) van Oeke Hoogendijk gaat in première op IDFA in 2021. Hoogendijk maakte eerder Mijn Rembrandt (2019) en Het Nieuwe Rijksmuseum (2014).

Vanaf 10 maart 2022 is De Schatten van de Krim te zien in de bioscoop en online via Picl.

Als op 6 februari 2014 het Allard Pierson in Amsterdam de tentoonstelling feestelijk opent kan nog niemand het desastreuze vervolg vermoeden. Initiatiefneemster en archeoloog Valentina Mordvintseva had samen met vier musea de allermooiste eeuwenoude archeologische kunstschatten bijeengebracht, afkomstig uit de bodem van de Krim.

Maar als in maart 2014 Poetin met zijn leger het schiereiland annexeert krijgt de directeur van het Amsterdamse museum onmiddellijk twee juridische claims op zijn bureau. Eén uit Oekraïne en één van de musea van de Krim.

De schatten die op het schiereiland zijn opgegraven, worden een politieke speelbal in een grimmige machtsstrijd tussen de musea op de Krim en de regering in Oekraïne. Beide partijen claimen de archeologische verzameling als eigendom, als wortels van de eigen identiteit. Nederland is ongewild gebombardeerd tot scheidsrechter: aan welke partij moeten de schatten teruggegeven worden?