Ons laatste nieuws

The Photograph vanaf 14 oktober in de bioscopen

september 27, 2021

Vanaf 14 oktober in de bioscopen

Bekijk de voorvertoningen & specials
The Photograph is een adembenemende film die ons een blik gunt op onze veranderende wereld geïnspireerd door  de New Yorkse fotograaf James Van Der Zee. Het portret dat de befaamde fotograaf James Van Der Zee (1886-1983) in Harlem van de grootvader van Sherman De Jesus maakte, brengt de filmmaker honderd jaar later terug naar deze magische plek in New York. Die ene foto blijkt tot duizenden bijzondere verhalen te leiden. Een filmische ode aan de bewoners van Harlem, over trots, traditie en de kracht van het beeld.

In The Photograph gaat de filmmaker op zoek naar het verhaal achter de enige foto die hij van zijn grootvader heeft. James Van Der Zee, een Afro-Amerikaanse fotograaf staat bekend om zijn portretten uit de Harlem Renaissance. Aan de vooravond van deze culturele bloeiperiode fotografeert hij de nieuwe bewoners van Harlem in New York op hun allermooist: in hun prachtigste pakken, duurste japonnen, luxe bontjassen en handgemaakte hoeden.

Zo ook de grootvader van De Jesus, die als zwarte matroos de wereld over reisde. De foto leidt de filmmaker honderd jaar terug naar Harlem waar hij op zoek gaat naar de zichtbaarheid van de bewoners in een witte wereld die hen aanhoudend definieert aan de hand van hun huidskleur. De film ontketent verhalen van zwarte bewoners van New York over trots en traditie, verhalen over de kracht van het beeld.

In een tijd dat segregatie en raciaal geweld om zich heen grijpen, biedt Harlem begin jaren twintig een veilige haven voor wie Jim Crow (discriminerende wetten en onderdrukking) wil ontvluchten. Duizenden migranten uit de zuidelijke staten en de Cariben vinden in Harlem de vrijheid om zichzelf te zijn en hun identiteit te uiten in muziek, kunst en literatuur. De unieke kunst en ideologie die tijdens deze Harlem Renaissance opbloeien, drukken nog altijd hun stempel op de hedendaagse cultuur.

Tegenwoordig is het fotograaf Jamel Shabazz die als hedendaags equivalent van James Van Der Zee de Harlem van vandaag wil portretteren. Jazz heeft plaatsgemaakt voor hiphop, migranten uit de Zuidelijke Staten zijn nu immigranten uit Afrika, en Harlem zelf wordt bedreigd door gentrificatie.

Een meeslepend en aangrijpend portret, niet alleen van fotograaf Van Der Zee, maar ook van de Harlem Renaissance. De trots die uit zijn foto’s spreekt, is perfect gevangen.
Mooi hoe een persoonlijke zoektocht breed als de Mississippi-delta uitvloeit in de Afro America cultuur. Roerende beelden, zacht en troostend.

Arthur Japin